dimarts, 14 de juny del 2016

PROJECTE TIC EN FORMA DE CAS

Projecte TIC i Aprenentatge Significatiu
La Montse viatja al Perú
Aquest projecte consisteix en dissenyar i dur a la pràctica una activitat d’ensenyament- aprenentatge significatiu a través de la utilització de les TIC amb una alumna de 1r de primària amb actituds disruptives.
Sent gran interès per conèixer diferents aspectes de Perú ja que, en quant acabi el curs, anirà a veure a la seva família que hi viu allà. Hem valorat, la seva tutora i jo, que seria positiu per l’alumna tractar el medi a partir  d’un tema interessant i significatiu per ella.

Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
12 anys
 10 anys mestra Infantil
 2 anys TEI
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les faig servir a casa i a l’escola

---
Tipus d’escola
Primària

Localització del centre
Barcelona
---
Connexió
 Internet. Alta velocitat
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica i classe.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Nivell mig

---
Context de la història o cas
Nivell de l’alumna
Primer ( 7 anys)
---
Àrea / unitat
Coneixement del Medi

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
-Explicació a l’alumne de com ha de fer servir l’ordinador, com s’accedeix a Internet i  com funciona el Google -Cerca d’informació en text i imatge sobre el centre d’interès. 

-Escrivim un correu a la seva família de Perú on els convidem a visitar el boc de l’escola.
-Buscarem un mapa mundi i amb la PDI localitzarem Perú.
-Preparació d’un document que ens servirà per exposar als companys.
-Presentació del document en la PDI.

-Descarregar les fotos del treball realitzat i posar-les al bloc utilitzant el programa Picassa.
 
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Aconseguir que l’alumna estigui engrescada en el coneixement del Medi i sigui capaç de moure’s a partir de les Noves tecnologies per aconseguir informació.
---
Tipus d’activitat
Ús de les TIC en la recerca d’informació sobre Perú i exposició del projecte.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador amb sistema operatiu Windows, connexió a Internet enviar e-mail, així com elaboració del bloc de la nostra escola amb el programa Picassa. Càmera i PDI fer la presentació a l’aula.
 
Raó per la qual la fa servir
-Recerca d’informació.
-Exposició davant dels companys.
-Comunicació amb la família.
-Elaboració del blog.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Entendre el funcionament de les TIC.
- Conèixer algunes característiques de Perú.
- Desenvolupar estratègies de regulació i autoregulació, per aprendre a millorar i saber      comunicar el que  ha après

Dificultats trobades
Dificultats pròpies de l’edat per utilitzar l’ordinador. Manca de concentració en certs moments.
---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració de la família.
Ajuda i suport de la tutora.
---
Rol del professor
Proporcionar les estratègies a l’alumna,solucionar dubtes, ajudar durant tot el procés, guiar...
---
Rol de l’estudiant
Explorador, analitzador,fer descobertes i trobar relacions.
---
Resultats
Observacions
Ha seguit les diferents sessions de manera engrescadora i bastant autònoma(tenint en compte l’edat)

Avaluació de l’aprenentatge
Basada sobretot amb l’ observació i la verbalització (autoavaluació) al final de cada sessió del què havia après, com ho havia fet i de les dificultats que havia trobat.

Lliçó apresa pel professor
Les tecnologies faciliten i engresquen l’aprenentatge als nostres alumnes. Hem de partir dels seus interessos per arribar a un aprenentatge significatiu.

Història complerta

ENTREVISTADOR(E): Podries començar amb una breu explicació sobre com va sorgir la idea de realitzar aquest projecte?

PROFESSOR(P): Es clar que sí! Aquest curs sóc mestra de reforç d’Educació Infantil i cicle Inicial. Faig suport a l’aula i reforç a un grup d’alumnes de Primer, entre ells la Montse. És una alumna molt desperta i amb grans capacitats però, generalment mostra poc interès per les tasques de l’aula excepte quan fem racons, tallers o alguna activitat internivells. A l’aula quan s’avorreix, cosa que passa bastant sovint, es dedica a molestar als companys i cridar l’atenció de la mestra.
Des de fa uns mesos, la nena ens comenta que a l’estiu  anirà amb els  seus germans i pares a Perú, país d’origen de tota la seva família. Sovint parla amb ells per Skype. Ens vam adonar de que la nena sentia gran interès per conèixer diferents aspectes de Perú i per aquest motiu vam valorar, la seva tutora i jo, que seria positiu tractar el medi a partir  d’un tema interessant i significatiu per ella com és aquest.

(E): Tractant-se d’una alumna de Primer, els seus coneixements sobre les TIC eren molt reduïts o tenia coneixements previs sobre el seu ús?

(P): Tot i la seva edat, ja estava familiaritzada amb l’ús de les TIC ja que a casa disposa d’ordinador i de tablet però sobretot per jugar. A l’escola fan informàtica des de P.5 i a l’aula utilitzen diàriament la PDI.

(E): Què li va fer decidir-se a integrar la tecnologia al projecte?

(P): Vam pensar que era la millor manera d’aprofundir en els coneixement sobre el país d’origen dels seus pares, utilitzant les noves tecnologies amb l’objectiu de cercar informació sobre el centre d’interès.

(E): Quin ha sigut el teu paper en tot aquest procés?

(P):  El de guia,ajudant durant tot el procés i afavorint sobretot un aprenentatge significatiu. He mostrat suport en tot moment deixant que faci d’investigadora però a l’hora ensenyant les vies d’accés a la informació, ajudant durant l’elaboració del document, motivant-la,...
(E): Com va afrontar l’alumna aquest repte?

(P): Des del primer dia molt contenta, la veritat. El fet de poder aprendre sobre el tema que més li interessava va resultar una aventura divertida i durant aquelles tres setmanes la nena esperava el moment de que vingués a la seva aula per poder ampliar els coneixements i compartir-los amb els seus companys. L’atenció individualitzada va ser clau en tot aquest procés ja que l’alumna va anar marcant el ritme d’aprenentatge i jo la vaig ajudar en tot moment.

(E): La família és molt important en el procés de desenvolupament dels infants, vas comptar amb el seu suport?

(P): Sí, des de que va sorgir l’idea els hi vam comunicar als pares i van col·laborar portant fotos, llibres i proporcionant el correu de diversos familiars per convidar-los a visitar el blog de l’escola entre altres coses. La família es va mostrar molt receptiva i agraïda en tot moment.

(E): Vas tenir dificultats algun dia per dur a terme el projecte?

(P): En una sessió en concret, li va costar bastant concentrar-se però vaig reconduir la situació i ella va reaccionar en positiu en  seguida. Vaig simplificar molt tots els processos d’acord a la seva edat i nivell.

(E): Quan va durar el projecte?

(P): Tres setmanes, amb dues sessions setmanals.

(E): Com vas avaluar l’evolució de la Montse?
(P): Durant les diferents sessions l’actitud de l’alumna amb respecte al procés d’aprenentatge ha sigut molt favorable, participativa i dinàmica durant tota l’elaboració del miniprojecte. Per realitzar l’avaluació m’he basat sobretot amb l’ observació i la verbalització (autoavaluació) al final de cada sessió del què havia après, com ho havia fet i de les dificultats que havia trobat.

(E): Estàs satisfeta amb els resultats?

(P): Moltíssim perquè he pogut comprovar, una vegada més, com podem aconseguir captar la motivació dels nostres alumnes partint dels seus interessos. He viscut un canvi d’actitud per part de l’alumna al sentir-se protagonista del seus propi procés d’aprenentage i una millora en la seva autoestima. També a l’hora d’exposar el treball realitzat als seus companys es va sentir més valorada i respectada pels seus companys. Estic molt orgullosa del canvi de la Montse.

(E): Quina lliçó vas aprendre?

(P): Donar més importància a l’ús de les tecnologies en les diferents tasques educatives ja que està comprovat que faciliten i engresquen l’aprenentatge als nostres alumnes. Sempre partint dels seus interessos per arribar a un aprenentatge significatiu.

(E): Moltes gràcies per l'entrevista.

(P): De res, un plaer.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada